Geen boete ondernemer als klant mondkapje weigert
Er is duidelijkheid: een ondernemer kan niet worden beboet als zijn klant geen mondkapje draagt. Over dit onderwerp was sinds de invoering van de mondkapjesplicht (per 1 december jl.) veel onduidelijkheid.
Wat is de rol van de ondernemer als een klant zich niet aan de coronamaatregelen houdt? Moet de ondernemer handhavend optreden? Kan hij beboet worden? Minister Grapperhaus heeft daar nu duidelijkheid over gegeven: een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt ook niet beboet voor klanten die geen mondkapje dragen. De klant zelf kan daar uiteraard wel een boete voor krijgen.
Actieve communicatie
Ook is het belangrijk dat de ondernemer de klanten actief wijst op de mondkapjesplicht en daar het deurbeleid op aanpast. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke communicatie op of rondom de winkeldeur, en ook het aanspreken van de klant bij het betreden van de winkel. Weigert de klant alsnog een mondkapje te dragen? Dan mag je als ondernemer de klant uit je winkel weren. En kiest de klant er voor om toch de winkel binnen te gaan, dan overtreedt hij daarmee de wet en kan hij daarvoor beboet worden. Dus zolang de naleving van de wet actief gestimuleerd wordt, kun je als ondernemer geen boete krijgen voor een klant die de regels niet naleeft.
(Bron: INRETAIL)
Klik hier voor speciale communicatie-uitingen over de mondkapjesplicht. Download ze en deel ze op je social media!
Heb je vragen over de mondkapjesplicht, het Sectorplan Optiek of andere coronagerelateerde onderwerpen? Neem dan contact op met de NUVO Ledenservice.
Wil je meer informatie over corona en de optiek? Klik hier.
Wil je mondkapjes bestellen? Klik hier.