SIPO – werkenindeoptiek.nl

Er is veel werk in de optiekbranche, sterker nog: er is een personeelstekort. Om de optiekbranche hierin te helpen is de Stichting Instroom Personeel Optiekbedrijven (SIPO) opgericht.  Het eerste grote project was een website vol informatie over opleidingen en banen in de optiekbranche: werkenindeoptiek.nl

Platform
Hoe word je opticien, waar kun je de opleiding tot opticien volgen en wanneer zijn de open dagen? Het zijn allemaal vragen waarop werkenindeoptiek.nl een antwoord geeft. Het platform laat zien welke kansen er liggen in de branche en geeft informatie over wat het vak allemaal inhoudt. Van techniek tot fashion en van gastvrijheid tot zorg. Met mooi beeldmateriaal en leuke filmpjes is de site aantrekkelijk voor de doelgroep: jongeren die op zoek zijn naar een vervolgopleiding. Ook is er gedeelte gericht op zij-instromers. Ook een belangrijke doelgroep voor de optiekbranche! Mensen die nu werken in een ander vak en iets anders willen, of in een beroepsgroep zitten waar juist minder werk is. Ze zijn van harte welkom in de optiekbranche!

Campagne
In de afgelopen twee jaar waren de pijlen vooral gericht op het bereiken van de doelgroep door het inzetten van verschillende social media campagnes en het vergroten van de naamsbekendheid bij optiekscholen. De kanalen die SIPO inzet zijn o.a. posters op middelbare scholen, TikTok, Snapchat en Instagram. De ouders van deze jongeren zijn ook zeer belangrijk in de keuze voor de opleiding. Deze doelgroep wordt bereikt via Facebook en Instagram.

Zij-instromers
De aankomende twee campagnes richten zich op het aantrekken van nieuw talent, maar ook op het enthousiasmeren van zij-instromers. Beide campagnes benadrukken de diverse carrièremogelijkheden binnen de optiekbranche en zijn ontworpen om professionals aan te trekken, variërend van opticiens en contactlensspecialisten tot verkoopmedewerkers.

Bekendheid
Nu is het tijd voor de volgende stap: het mobiliseren van optiekondernemers om zich ook in te zetten voor het gemeenschappelijke doel. Het is gebleken dat de bekendheid van SIPO, evenals het bijbehorende platform werkenindeoptiek.nl, nog te laag is onder optiekondernemers. Daarom zal hier in de komende periode de nadruk op worden gelegd.

Meedoen
Iedereen deelt mee in het resultaat. Om nóg meer bereik te creëren is het daarom ook belangrijk dat iedereen meehelpt in het delen van de berichten. Deel het bijvoorbeeld op je social-mediakanalen, op je website of in je nieuwsbrief. Meer vragen of heb je zelf een actie in gedachten? Neem contact op via info@werkenindeoptiek.nl.

Bestel een promopakket, scan de QR code: