Rabobank over case ‘Essilux’ – GrandVision
De Rabobank publiceerde recentelijk een voor onze branche interessante bespiegeling over schaalvergroting in de detailhandel. In de Kwartaalupdate Retail en Groothandel Q3 2019 ging de bank uitgebreid in op de impact van de plannen van Essilor-Luxottica met GrandVision. Dit is wat Rabobank schrijft:
Er is in veel branches sprake van schaalvergroting
Een steeds groter deel van de brillenmakers en -verkopers komt in handen van een steeds kleiner aantal partijen. GrandVision is in de loop der jaren zelf ook ontstaan vanuit het samenvoegen of overnemen van uiteindelijk 34 winkelformules, is actief in meer dan veertig landen en heeft wereldwijd zo’n zevenduizend filialen met een omzet van 3,7 miljard euro en 36.000 werknemers. Begin dit jaar kocht GrandVision nog het Nederlandse Charlie Temple en het Spaanse Optica 2000. In 2018 behaalde de optiekketen een nettowinst van 237 miljoen euro en het bedrijf is ruim 7 miljard euro waard.
EssilorLuxottica is evenals GrandVision gegroeid door fusies en overnames en is ontstaan toen de Franse lenzenmaker Essilor en de Italiaanse brillenfabrikant Luxottica twee jaar geleden de krachten bundelden. Beide bedrijven maken al jarenlang vrijwel iedere merkbril die bij opticiens te vinden is waarbij Essilor zich specialiseert in de glazen en Luxottica de monturen maakt. Het bedrijf is eigenaar van enkele tientallen designmerken, heeft wereldwijd ongeveer negenduizend winkels (waaronder multibrandketen Sunglass Hut met tweeduizend locaties wereldwijd, LensCrafters met ruim duizend vestigingen in Noord-Amerika en zo’n honderd in China, de optiekketens van Target en Sears en brandstores van de eigen bekende labels Ray-Ban, Persol en Oakley) met een omzet van 8,9 miljard euro en 82.000 werknemers. Het bedrijf wordt gewaardeerd op ongeveer 52 miljard euro. In Nederland levert Essilor al een derde van de brillenglazen en de apparatuur om deze te slijpen. En de vraag is wanneer de overnamehonger gestild is…
De vraag is ook wat dit betekent voor de andere spelers in de Nederlandse optiekmarkt, waaronder de (bijna 1.200) zelfstandige opticiens. Zij zullen een positie moeten kiezen die duidelijk anders is dan die van GrandVision/EssilorLuxottica. Met het alleen maar verkopen van de merken van de nieuwe gigant – die ook nog eens de grootste concurrent is – zullen zij het niet redden. Er zijn voldoende kansen waaronder het bieden van een eigen assortiment, gebaseerd op samenwerking en verticale integratie, een onderscheidende (duidelijk hogere of lagere) prijspropositie en excellente service gebaseerd op kennis van klanten en inworteling in lokale gemeenschappen.
Er is een steeds verdere verticale integratie van eigen productie tot verkoop op de winkelvloer
De aanstaande overname past in de trend dat steeds meer merken de complete regie in de waardeketen willen vermarkten. Die merken investeren agressief in directe verkoop door hun e-commercesites te verbeteren en eigen, franchise of shop-in-shops winkels te openen. Succesfactoren zijn het versimpelen en leuker maken van de klantreis, vaak een sterke focus op slechts één product(groep) en het aanvallen van hoge prijspunten door het uitschakelen van onderdelen van de oude waardeketen. De marges die daardoor overblijven kunnen merken investeren in design, service en een lagere prijs.
Binnen Luxottica is retail al belangrijker dan wholesale. Binnen het totale bedrijf EssilorLuxottica is retail nog relatief klein door de forse omzet die afkomstig is uit de productie van brillen, glazen en overige attributen. Met de overname van het qua winkels in de brillenmarkt dominante GrandVision voegt het bedrijf veel eigen winkels toe.
Vanuit de overname ontstaat een brillengigant met een omzet van ruim twaalf miljard euro waarvan meer dan de helft vanuit de eigen winkels. EssilorLuxottica wordt daarmee met afstand de grootste verticaal geïntegreerde speler op de brillenmarkt waarin door de dominantie in de waardeketen hoge prijzen met hele hoge marges gerealiseerd kunnen worden.
Met name die combinatie geeft vaak ruimte voor nieuwe concepten zoals het Amerikaanse Warby Parker, het Franse Polette en het Nederlandse Ace & Tate die vanuit veel lagere prijspunten rechtstreeks een goede kwaliteit brillen aan consumenten willen verkopen. Zelfstandige opticiens zullen daartoe nog meer dan nu moeten gaan samenwerken om samen met ‘eigen’ en ‘unieke’ producten te komen. Om dergelijke concepten te kunnen bieden is verticale integratie (van productie tot verkoop) nodig. Enkele voorbeelden uit andere branches zijn de mocassins van Rivieras, comfortschoenen van Allbirds, shorts van Mr. Marvis, broeken van Bonobos, truien van Joe Merino, meubels van Made.com en matrassen van Casper.com