Centrop en Optitrade publiceren onderzoeksresultaten beurslandschap
In het belang van de gehele optiekbranche heeft er een marktbreed onderzoek plaatsgevonden over het veranderende beurslandschap. Mede door COVID-19 zijn de afgelopen jaren meerdere initiatieven ontstaan en zijn optiekbeurzen en -events afgeslankt, afgezegd en verschoven. Centrop en Optitrade Retailgroep bundelden begin dit jaar de krachten en gaven Q&A Insights de opdracht tot het onderzoek ‘Behoefte inventarisatie optiekbeurs’. Dit deden ze niet alleen, maar samen met Essilor en Rodenstock (namens NAB), Marcolin en CooperVision. Binnenkort vormen zij met elkaar een Stichting, waarbij ook Menrad namens diverse monturenleveranciers zitting heeft. De Stichting gaat richting geven aan een jaarlijkse beurs met als uitgangspunten: beschikbaarheid voor de gehele optiekmarkt en een onafhankelijke, organiserende partij. Doel nieuwe format: najaar 2023.
Er is met elkaar geïnvesteerd in een belangrijk onderzoek om beter te begrijpen en meer te weten te komen wat bezoekers en leveranciers verwachten van beurzen in de toekomst. Het totaal aantal respondenten is 300, waarvan 99 procent zelfstandige opticiens en meer dan 50 leveranciers. Qua timing is het volgens de partijen het perfecte moment dat er wat nieuws en innovatiefs op het gebied van beurzen komt. Rob Schaap, directeur Centrop: “Het is de afgelopen jaren niet eenvoudig geweest als het gaat om beurzen. Als er al een beurs doorging, dan waren er over het algemeen (te) weinig bezoekers. De kosten en de opbrengsten zijn niet meer in balans. Centrop boog zich daarom al langer over de vraag of het organiseren van een landelijke optiekbeurs als de Nederlandse Optiek Dagen (NOD) nog voldeed aan de (toekomstige) wensen van de markt. Wie kun je dat beter vragen dan opticiens, leveranciers en andere stakeholders? Vandaar dit onderzoek om vooral in de breedte van de markt, dus voor zelfstandige opticiens én ketens, naar het beurslandschap te kijken”. Pim Föster, Business Unit Manager Optitrade Retailgroep benadrukt dat het om de gehele markt gaat: “Zowel Centrop- als Optitrade-leden hebben dezelfde behoeften als het gaat om een succesvolle beurs. We willen de opzet verbeteren en met opticiens en leveranciers een goede beurs neerzetten in plaats van diverse beurzen naast elkaar. We moeten een gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen naar de markt en de beurs breder trekken. Krachten bundelen in plaats van versnipperen. We zijn uiteraard in gesprek met Hall of Frames en Bold Optical Fair om te kijken waar we kunnen samenwerken. Zij horen er idealiter bij”.
‘Wanneer is een beurs voor u succesvol?’
Een vraag uit het onderzoek. Een optiekbedrijf antwoordt: “Als er nieuwe ideeën zijn ontstaan, goede contacten zijn gelegd en het tevens een personeelsuitje is geweest”. Opticiens willen vooral de laatste trends bekijken, inkopen en voor de rest een goede sfeer, toffe uitstraling van stands, mooie productpresentaties, lekker netwerken, echt kwalitatief goede catering en bijvoorbeeld korte, dynamische workshops, modeshows of cursussen.
Centrale locatie
Optiekbedrijven en leveranciers hebben behoefte aan een centraal gelegen, goed bereikbare locatie met veel parkeergelegenheid. Vooral voor optiekbedrijven is de bereikbaarheid belangrijk. Leveranciers hechten daar iets minder waarde aan en zijn bereid iets meer te reizen. Voor hen is een hotel in de nabije omgeving wel belangrijk. Een centrale ligging vergroot de kans op deelnemers uit het hele land. Een korte reistijd kan er ook voor zorgen dat de opticiens meer tijd kunnen spenderen op de optiekbeurs. Een toegangsprijs hoort daar liever niet bij, daarover is het onderzoek duidelijk. Maar voor een kwalitatief goede lunch is men bereid te betalen.
Een beurs per jaar voor iedereen toegankelijk, dat is het streven van de Stichting. Over de frequentie is men eensgezind: “Als je zo’n grote beurs wilt neerzetten op zo’n breed platform, dan kan dat maar één keer per jaar. Mensen moeten er echt naar uitkijken”, aldus Rob Schaap en Pim Föster.