Optiekondernemers en coronavirus: protocol 16 maart

Optiekondernemers en coronavirus: protocol 16 maart – Het voltallige bestuur van de NUVO heeft maandagmiddag overlegd over de situatie rondom het coronavirus. Optiekondernemers hebben veel vragen over de maatregelen die ze moeten nemen. Naar aanleiding van het bestuursoverleg heeft het bestuur van de NUVO in afstemming met het bestuur van de ANVC een advies opgesteld waarbij ook rekening is gehouden met een refractieprotocol. Dit protocol valt binnen de richtlijnen van het RIVM. NUVO noch ANVC willen iemand de wet voorschrijven. We geven alleen praktische adviezen hoe je in de praktijk hiermee om moet gaan.

NUVO en ANVC bieden haar leden graag een passend advies. Het RIVM hanteert een richtlijn van 1,5 meter afstand tussen personen. Op basis van deze richtlijn zien wij nog mogelijkheden om een oogmeting uit te voeren. Maar we beseffen dat de situatie in verschillende praktijken anders kan zijn. Het is afhankelijk van je locatie, van je apparatuur en van je oogmeetruimte, of dit advies voor jou ook op te volgen is. Iedereen kan, met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM, de beste werkmethode bepalen. Om leden een handvat te bieden, hebben wij het eerder genoemde protocol opgezet dat daarbij zou kunnen helpen.

Wat is het algemene advies voor optiekondernemers?
Op dit moment kan de opticien zijn/haar werk nog uitvoeren. Wel dienen er bepaalde richtlijnen gevolgd te worden om zo veilig en hygiënisch mogelijk te werk te gaan, ook voor de klant. We raden aan om fysiek contact te vermijden, regelmatig de handen te wassen en apparatuur en/of andere oppervlakken grondig te reinigen.

Hoe kan ik mijn klanten het beste ontvangen?
Het ontvangen van klanten en het maken van afspraken kan doorgaan, mits je het volgende in acht neemt:

  • Stel de juiste vragen aan de klant. Bij het maken van een afspraak, zowel in de winkel als telefonisch, is het van belang om direct te vragen of iemand ziekteverschijnselen heeft. Wanneer dit het geval is, maak dan de afspraak pas na 6 april.
  • Geef geen hand.
  • Probeer een fysieke barrière te creëren bijvoorbeeld door achter de balie/kassa te staan (denk aan de 1,5 meterregel).
  • Laat de klant de handen desinfecteren.

Wat te doen met oogmetingen en brillen passen?
De voormeting (pre-test) kan doorgang vinden. Bij de voormeting bevind je je wel binnen 1,5 meter van de klant, maar er is een fysieke barrière van het apparaat. Het advies is echter om geen oogdrukmeting te doen. Via deze meting kan traanvocht zich namelijk in de ruimte verspreiden. Het meten van de oogdruk kan na overleg met de klant verplaatst worden naar een datum na 6 april. De oogmetingen en visuscontrole worden bij voorkeur met een automatische phoropter met bediening op afstand gedaan.

Bril afpassen
Verzoek de klant bij het afstellen/afpassen van de bril om deze zelf op te doen. Kijk op gepaste afstand; loop rondom de klant en verzoek de klant de bril weer neer te leggen, zodat je deze weer kan oppakken. Zorg altijd voor de juiste hygiëne en maak de bril tussendoor een paar keer schoon.

Hoe zit het met contactlensspecialisten?
Er wordt aangeraden om geen contactlensaanpassingen en contactlenscontroles (bij nieuwe klanten) uit te voeren, tenzij je kans ziet dit binnen de RIVM-richtlijnen te doen. Probeer waar nodig telefonische afspraken te maken. Wanneer er geen klachten zijn kunnen de lenzen besteld worden. Wanneer een klant toch last heeft van klachten; stem de vervolgbehandeling af met de contactlensspecialist of optometrist. Indien de klant urgent gezien moet worden, dan geldt de spleetlamprichtlijn. Voorzie de spleetlamp van een schermpje zodat je niet direct in het gezicht van de cliënt ademt en vice versa. Beschik je niet over een dergelijke voorziening, verwijs dan bij een urgente aandoening door naar de huisarts. Leg de contactlenzen bij afhalen op de balie zodat de klant ze daar zelf kan pakken.

Optometrie
Voor meer gedetailleerde informatie met betrekking tot optometrie verwijzen wij je naar de e-mailing die de OVN op maandagochtend 16 maart 2020 heeft doen uitgaan naar al haar leden.

Hoe communiceer ik naar mijn klanten welke maatregelen wij hebben getroffen?

  • Gebruik waar mogelijk sociale media en e-mail.
  • Zorg dat je telefonisch en via social media bereikbaar blijft voor vragen van klanten.
  • Communiceer zichtbaar in de winkel over hoe je omgaat met de gevolgen van het coronavirus.
  • Benader oudere klanten bij voorkeur telefonisch.

Deze informatie is gepubliceerd op maandagmiddag 16 maart. Vanavond (16 maart om 19.00 uur) houdt de minister-president een televisietoespraak. Mogelijk is er dan weer relevante, nieuwe informatie beschikbaar. Wij houden jullie graag op de hoogte, zowel via onze website als via social media en mailing.

Meer lezen over de gevolgen van het coronavirus in de optiekbranche:

Klik hier om meer te lezen over wat je als werkgever kunt doen richting je klanten.
Klik hier om meer te lezen over wat je als werkgever kunt doen richting je werknemers. Ook lees je hier meer over werktijdverkorting.
Klik hier om meer te over de gevolgen van het coronavirus voor werkgevers.
Meer nieuws lezen? Check dan onze actueel pagina!