Vraag aan de NUVO Ledenservice
In iedere Oculus behandelen wij vragen die door NUVO-leden zijn gesteld aan de NUVO Ledenservice. In Oculus 7 kwam de vraag “heeft mijn klant gelijk als hij geld terug wil voor zijn teruggebrachte zonnebril?” aan bod.
De situatie
“Een klant koopt een zonnebril in de winkel. Binnen twee weken wordt de bril teruggebracht en eist de klant zijn geld terug. Hij heeft zich bedacht. De bril bleek toch niet zo lekker te zitten en voldoet zijns inziens niet. Ik ben van mening dat ik een goed product geleverd heb, maar hij wil de bril niet meer en die ligt hier nog. Nu schakelt hij de rechtsbijstand in om zijn geld terug te krijgen. Wie heeft er nu juridisch gezien gelijk?”
Antwoord van de NUVO Ledenservice
“Wie een product koopt in de winkel (of het nu op maat gemaakt is of een standaard product zoals een zonnebril) heeft volgens de wet geen bedenktijd van 14 dagen. Koop is koop. Redenen voor ontbinding van de koop kan als de klant niet goed voorgelicht is of als het product niet voldoet. Omruilen voor een goedkopere bril is coulance van de ondernemer. Dit hoeft hij juridisch gezien niet te doen. Nu is echter de vraag hoe ver ga je als ondernemer. Hoe ver ga je om je gelijk te krijgen? Hoeveel energie steek je in een klant die niet loyaal is? Als de zonnebril verder in orde is, kan je overwegen het geld terug te geven ook al heeft de klant geen gelijk. Er zijn ook ondernemers die te maken hebben met zeer agressieve klanten, die in het bijzijn van andere klanten tekeer gaan en geld terugeisen. Ik kan mij voorstellen dat je in dat geval wel alles eraan doet om je gelijk te krijgen.”
Benieuwd naar meer antwoorden op ledenvragen? Lees dan het antwoord op de andere vraag “Gaat de overeenkomst door ook na de verkoop van mijn bedrijf?” in Oculus 7.