Campagne Word Opticien
Campagne Word Opticien: promotie werken in de optiek
‘Waar haal ik in vredesnaam goede medewerkers vandaan?’ Optiekers ondervinden het aan den lijve: het wordt steeds lastiger om aan personeel te komen. De NUVO onderneemt actie, samen met de Nederlandse optiekscholen en inkooporganisaties Optitrade en Het Centrop.
In onze branche is de behoefte aan personeel al jaren urgent, zo blijkt uit cijfers van het UWV. Helaas is de optiek niet de enige branche die vist in dezelfde vijver. Ook de scholen merken het: als gevolg van demografische ontwikkelingen melden zich nu al steeds minder leerlingen in de leeftijd van pakweg 16 tot 18 jaar, en het ziet ernaar uit dat dat in de komende jaren wel zo zal blijven. Er zijn gewoon minder jongeren en de optiek moet concurreren met andere bedrijfstakken die met hetzelfde probleem kampen.
Nog even geduld
De spoeling van kant-en-klare, gediplomeerde medewerkers is erg dun. Daarom is het nodig om nieuwkomers te interesseren voor een carrière in de optiek. Ook optiekbedrijven zelf kunnen trouwens een bijdrage leveren door stageplaatsen beschikbaar te stellen aan optiekstudenten. Natuurlijk duurt het nog even voordat ze als gediplomeerd opticien aan de slag kunnen, maar in die tussentijd hebben optiekbedrijven wel alle gelegenheid om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het resultaat: gediplomeerde vakmensen, zelf opgekweekt in de eigen bedrijfscultuur.
Campagne Word Opticien!
Intussen moeten we als branche wel aan de bak om ons mooie beroep te promoten. Onbekend maakt immers onbemind. Daarom heeft de NUVO in overleg met de Nederlandse optiekscholen en inkooporganisaties Optitrade en Het Centrop promotiematerialen ontwikkeld. De Nederlandse optiekscholen gaan hun ‘toeleverende’ middelbare scholen voorzien van de folder ‘Word opticien’, die wordt verspreid onder jongeren die voor hun loopbaankeuze staan. De boodschap van de folder wordt ondersteund door social-mediaberichten en posters die op middelbare scholen komen te hangen. Folder en poster verwijzen naar de webpagina nuvo.nl/wordopticien, waar informatie is te vinden over de optiekopleidingen in Nederland. Zo maken we er met z’n allen werk van!
‘Word opticien’ is de boodschap van folders en posters waarmee onze branche de aandacht wil trekken van nieuwe instromers. De materialen worden ingezet op banenmarkten, bij voorlichting over beroepskeuze en op scholen. Maar wie weet zijn er onder (kinderen van) je klanten ook wel talenten die een aanwinst kunnen zijn voor onze branche? Daarom stelt de NUVO de campagnematerialen ook beschikbaar aan leden die het optiekvak willen promoten.
Wil je als optiekondernemer zelf aan de slag met folders, posters, online campagnebeeld of wil je een banner lenen? Mail dan met info@nuvo.nl !