Meerdere opticiens slachtoffer van ramkraak

De NUVO telefoon stond vandaag (helaas) roodgloeiend. Binnen korte tijd werden verschillende opticiens in Nederland slachtoffer van een ramkraak, wat zorgde voor veel aandacht in de media. Het motief lijkt telkens hetzelfde: gericht op zoek naar brillen van dure merken, bijvoorbeeld Cartier.

Ramkraak Sittard
Dinsdagochtend 23 maart was er een ramkraak bij opticien Gijsen op het Tempelplein in Sittard. Een auto reed er rond 4:30 uur het pand binnen. Over een eventuele buit is nog niets bekend gemaakt.



Ramkraak Zaandam & Amsterdam, poging in Utrecht

Ook in Zaandam was het raak op de Gedempte Gracht. In de nacht van zondag op maandag werd eigenaar Edwin van Dijk rond vijf uur ’s ochtends wakker gebeld door de alarmcentrale, zo meldt NH Nieuws. Ze reden met een auto de winkel binnen. Het is niet de eerste keer dat de eigenaar een dergelijk voorval meemaakt. Hij liet weten dat er recent een bom aan de deur van een filiaal in Utrecht hing. Toen hebben ze geprobeerd de pui op te blazen, wat mislukte. Ook bij een ander filiaal waar van Dijk eigenaar van is, Schmidt Optiek, vond recentelijk een ramkraak plaats. Voor het incident in Zaandam zijn vier mannen aangehouden.

Mislukte ramkraak Krommenie
Eind februari kreeg de politie melding van een ramkraak bij een opticien aan de Zuiderhoofdstraat in Krommenie. Bij de kraak werd met een vermoedelijk zwarte personenauto de toegangsdeur ingedrukt. Het lukte de dader(s) echter niet om de winkel binnen te komen en goederen te stelen. Binnen in de winkel was gelukkig geen schade.

Ramkraken: een trend?
NUVO-directeur Bas de Nes werd door diverse media gevraagd om te reageren op de incidenten. “We zien dit soort ramkraken steeds vaker”, vertelde hij aan 1Limburg.nl. “Het begon een jaar of vijf geleden en is helaas een trend aan het worden. We zien ook dat er steeds meer geweld wordt gebruikt, soms zelfs explosieven.” In een paar minuten kunnen de ramkrakers een buit maken van tienduizenden euro’s.

Het lijkt er op dat dieven doelgericht op bepaalde merken af gaan. Daar schreven we eerder dit artikel over. Bas waarschuwde in dit artikel voor de inbraken. “Laat permanent weten dat je de monturen ook daadwerkelijk opbergt: plaats bijvoorbeeld aankondigingen in de winkel, etalage en vitrine zelf”, aldus Bas. “Indien er ‘verdachte personen’ in de winkel komen, ga naar ze toe en spreek ze aan. Het is belangrijk om camera’s te richten op de dure brillen, met name overdag, dan zijn de personen ‘herkenbaar’. Check ook of de camera’s up to date zijn: digitaal en van goede kwaliteit.”

Vanmiddag, dinsdag 23 maart, spreekt Bas met de NOS en NPO radio 5.

We wensen de betrokken ondernemers en het personeel veel sterkte toe!

Metselaar Optiek, foto Oculus